Ali Uslu / İlahiyatçı-Eğitimci
(Sosyal medya hesabından, izni ile alıntı yapılmıştır.)
(Sosyal medya hesabından, izni ile alıntı yapılmıştır.)
Bize çeşitli ortamlarda en çok sorulan sorulardan birisi
şudur:
Allah Teâlâ, Kuran’ın değişik ayetlerinde, mealen “ALLAH
DİLEDİĞİNİ HİDAYETE ERDİRİR, DİLEDİĞİNİ SAPTIRIR” Buyuruyor. (Bakınız: İbrahim suresi
4, Müddessir 31) Bu durumda saptırdığı kişileri sorumlu tutmasını nasıl izah
ediyorsunuz?
EL-CEVAP: K.Kerimde bir konuda birden fazla ayet varsa
tek ayete göre karar verip yorum yapmak bizi yanlışa götürür. Çünkü konuyla
ilgili ayetlerin bazıları diğer ayetleri açıklıyor olabilir.
İşte yukarıdaki soruyla ilgili K.Kerimde değişik ayetler
vardır. Mesela İsra suresi 15. Ayette : ”KİM HİDAYET YOLUNU SEÇERSE, BUNU ANCAK
KENDİ İYİLİĞİ İÇİN SEÇMİŞ OLUR; KİM DE HİDAYETTEN SAPARSA KENDİ ZARARINA SAPMIŞ
OLUR…”
Ra’d suresi 27.ayette: “ … De ki şüphesiz Allah
dilediğini saptırır. KENDİSİNE YÖNELENLERİ DE HİDAYETE ULAŞTIRIR.”
Zümer suresi 3’te: “ŞÜPHESİZKİ ALLAH YALANCI VE İNKÂRCI
KİŞİYİ HİDAYETE ULAŞTIRMAZ”
Mü’min/28’de:”…MUHAKKAKKİ ALLAH HADDİ AŞAN YALANCI
KİMSEYİ HİDAYETE ULAŞTIRMAZ” buyrulur.
Ayrıca birçok ayette de, Allah Teâlâ, zalim ve fasık
toplulukları hidayete ulaştırmayacağı hatırlatılıyor.
Bilmemiz gereken en önemli şeylerden birisi Allah Teâlâ’nın
“el- Hakim” olmasıdır. Yani yaptığını bir hikmete binaen yapmasıdır. O’nun
hidayet dilemesi de saptırmayı dilemesi de bir sebebe ve hikmete göredir.
Yukarıdaki Ra’d 27’de (Ki aynı mevzu Şura 13’te de vardır.)
Allah Teâlâ’nın kimlere hidayet dilediğinin hikmeti açıklanıyor. Peki, neymiş
bu hikmet? “ALLAH’A YÖNELMEK” Yani kimseye torpil yok. Kişi özgür iradesiyle hidayet
yolunu tercih edecek (İsra 15) ve Allah’a yönelecek, Rabbimiz de hidayeti nasip
edecek. Yukarıdaki diğer ayetlerde de kimlerin hidayeti hak etmediği
anlatılıyor.
Peki, saptırması nasıl oluyor? Bu konuda Bakara suresi
26. ayetin son bölümü bize ışık tutar: “…onunla ALLAH ANCAK FASIKLARI SAPTIRIR.”
Fasık ne demek, yoldan çıkan demek. (Hem yoldan çıkanlar hem de dinden çıkanlar
için kullanılır.) Allah Teâlâ’nın bir kimseyi saptırmasının hikmeti neymiş? O
kişinin, dalalet yolunu tercih etmesi (İsra 15) ve özgür iradesiyle fasıklığı
tercih etmesidir. Yoldan çıkmasıdır.
Ayrıca:
İbrahim suresi 27’de: “ALLAH ZALİMLERİ (haksızlık
yapanları) SAPTIRIR.”
Mü’min suresi 34’de: “…İŞTE BÖYLECE ALLAH, MÜSRİF
(haddini aşan, sınır tanımayan) ŞÜPHECİYİ SAPTIRIR.”
Mü’min suresi 74’de: “İŞTE ALLAH KÂFİRLERİ BÖYLECE
SAPTIRIR.” buyuruyor.
Buradaki “SAPTIRIR” ifadesini sapıklıkları içinde bırakır
diye yorumlayan müfessirler de var.
Ahzap 36’daki : “KİM ALLAH’A VE RASULÜNE KARŞI GELİRSE APAÇIK
BİR ŞEKİLDE SAPIKLIĞA DÜŞMÜŞ OLUR.” Ayetiyle bazı davranışlarımızın bizim
sapmamızın nedeni olduğu açıklanır.
Teşbihte hata olmazsa bir örnekle izaha çalışayım:
Evlenme yaşına gelmiş bir genç düşünelim. Annesi, babası,
tanıdıkları güzel ahlaklı bir kızı çocuklarına tavsiye ediyorlar, (mecbur
etmiyorlar) diyorlar ki: ”Bu kızla mutlu olursun, huylarınız birbirine benziyor
vb.”
Çocuk bu teklifi değerlendiriyor. Kızı beğeniyor, gönlü
ona meylediyor ve özgür iradesiyle tamam diyor. Annesi-babası da çocuğu bu
kızla evlendiriyorlar.
Veya çocuk anne babasının tavsiyesine uymuyor. Kötü
ahlaklı birisini tercih ediyor, ailesinin ”Sonra çok pişman olursun ama sen
bilirsin.” sözlerini önemsemiyor. Anne baba da o kızla evlendiriyorlar. Şimdi
düşünelim:
Şu kızı veya bu kızı tercih eden kim? O genç.
O kıza yönelen kim? O genç.
Gencin tercihini onaylayan ve onları evlendiren kim?
Ailesi.
Teşbihte hata olmazsa demiştik başta. Bunun gibi biz
kullar hidayeti veya dalaleti tercih ediyoruz. Birisine kalbimiz ve
davranışlarımızla yöneliyoruz. Rabbimiz de bizim tercihimizi onaylıyor ve oraya
sevk ediyor ancak hidayet yolundan razı oluyor. Dalalet yolundan razı olmuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder