30 Ocak 2024

Siyer Hakkında Bir Konuşma ve Bir Siyer Tanıtımı (Veli Kurt)

2. Bölüm (28. dakikadan itibaren.) Veli Kurt, Kur'an Kıssalarıyla Hz. Muhammed'in Hayatı, Atlıkarınca Yayınları, Aralık 2023 (Detaylı kitap tanıtımı) ************* 1. Bölüm (28. dakikaya kadar) Siyer üzerine bir konuşma. -Neden siyer okumalıyız? Neden Kur’an bilmeliyiz? (Okumak değil.) 5n1k -Kur’an ile siyerin bağı nedir, ne olmalıdır? Elçinin mücadelesini Kur’an’da gördüğümüz gibi görebilmeliyiz. -Siyer (Siret) nedir? Kabaca… -Bir tarih yazımında bahsediyoruz aslında… Paradigma mı, ilimi mi?  -Siyer okunduğunda ne vermelidir? -Onların dini neymiş mesela? Mekkeli müşrikler dediğimiz adamların dini neymiş? Bir dini var mıymış? Bunu bana izah edebilen bir siyer var mı? -Siyer yazımı çok büyük bir iş ve cesaret ister. Normalde herkes konuları belli olanı sıraya dizebilir. Farklı formlar verebilir. Roman, senaryo, farklı anlatım tarzları deneyebilir… İçerik ne olacak? -Anlatım duygusallığı sorununu nasıl aşacağız? -Siyer ve Kur’an’ın ana konusu Allah’ı kabul, Allah’a iman meselesi değildir… Şirk mücadelesidir. Bütün kıssaların da ana konusu budur. -Siyerin tartışmalı konuları… -Eğer Mekkeli müşrikleri anlayamazsak şirki asla anlayamayacağız demektir. -Siyer yazmaya niyet eden birisinin Kur’an’ı çok iyi biliyor olması gerekiyor. *** Bir siyer okuyup bitirdiğinizde şu soruların cevaplarını aramalısınız? 1- Elçiyi tam ve eksiksiz tanıdım mı? 2- Siyerde anlatılan elçi ile Kur’an’da anlatılan elçi arasında bir uyum veya uyumsuzluk var mı? 3- Elçinin mücadelesinin ana merkezini anladım mı? Kur’an’da anlatılan mücadeleye benziyor mu? 4- Mekkeli müşrikleri anladım mı? Onların dinini anladım mı? Neye kulluk ediyorlardı, şefaat anlayışları neydi, taştan temsiller neyi ifade ediyordu, Allah’a iman ediyorlar mıydı? Allah’a iman ediyorlarsa sorun neydi? Allah’a ibadetleri arasında, hac var, zekat var, namaz var ve daha bir sürü benzer şey var… Öyleyse sorun neydi?  5- Mekkeli müşrik, ne demek? Mekkeli, Allah’a iman eden, Allah’a yalvaran, yeri geldiğinde Allah’tan yardım isteyen insanlarla elçinin sorunu ne, Kur’an’ın sorunu ne?  6- Allah’a iman eden Mekkeli müşrikleri gördük mü o siyerde? Yoksa taşa tapan insanlar mı karikatür gibi anlatıldı?  7- Atalar dininin ne olduğunu analdık mı siyer okuyarak? Kur’an detaylı anlatır zira.  8- Siyerde anlatılan elçi ve düşmanlarının bugüne yansıyan uzantıları görümüzün önüne geld mi mesela?  Bu sorulara doğru cevaplar alamadıysanız siyeri masal gibi okumuşsunuzdur. Size bu soruların doğru cevaplarını Kur’an ile uyumlu bir şekilde anlatan siyer bulursanız hemen okuyun ve tavsiye edin.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder