Kur'an, Sünnet, Fetva ve Kurgu
M.Uysal
KURGU ANLATI: Kadın hocaya fetva sormaya gelir. Aralarında geçen konuşma:
- Fetvanı Kitap ve sünnete göre mi vereyim yoksa Malik'e göre mi? (Maliki mezhebi imamı İmam Malik)
- Malik'e göre.
- Malik'in fetvasını Kitap ve sünnetten üstün mü tutuyorsun?
- Hayır. Ancak Kitap ve sünneti onun senden çok daha iyi anladığına inanıyorum.
Yakın kaynak : Hüseyin Yavaş
-----------
KURGUYU ELEŞTİRİ
Yukarıdaki fıkra kasıtlı bir kurgu öncelikle bunu tespit etmemiz gerekiyor.
Şimdi bu kasıtlı kurgunun ne için, neden, nasıl, ne zaman, kim tarafından yapıldığını ve eksiklerini görmeye çalışmamız gerekiyor zira bunlar ilk elde göze batan şeyler.
Soralım...
1- Bu kurgunun yapılmasındaki amaç mezhepler arası kavga mıdır?
2- Bir mezhep kavgasını neden bugüne taşıma ihtiyacı hissedilir eğer eski zamanlı bir kurguysa?
3- Kadının itiraz ve cevaplarından anlaşıldığına göre kadın konulara hakim birisidir, öyleyse neden hocaya fetva sormak yerine kendisi araştırmamıştır? (Kur'an, sünnet, fetva, mezhep görüşleri, bunlar arasındaki farklar, alimlerin üstünlük değerleri vb bilgiler.)
4- Hocanın durumu daha da ilginçtir. Hoca kadına neden seçenek sunmaktadır?
5- Mesele ne meselesidir? Eğer kat'i bir cevabı olan meseleyse zaten hoca seçenek sunmazdı. Cevap görüşe ve tartışmaya açıksa o zaman kadın fetvayı beğenmeme durumunda başkasının görüşünü almak üzere başkasına mı soracaktır?
6- Mesele karışık ve yorumlara açıksa bu durumda Kur'an ve sünnet devre dışı kalmıştır ve kadın ile hoca durumun farkındalardır. Sonuç olarak böyle bir meselenin temeline neden Kur'an ve sünnet anlayışı zorla dahil edilmiştir?
7- Bu hangi devirde gerçekleşmiştir?
8- Malik'e yakın bir devirde gerçekleştiyse sorun yok ama daha sonraları gerçekleştiyse Malik'in bile haberi olmayan bir meseleyi geçip gitmiş Malik'in çözmesi nasıl beklenebilir? (Konu yorum açık olduğu durumda ve o devirde olmayan bir durumsa.)
9- Bu kurgunun asıl muhatabı 2021 yılında Kur'an-Hadis ve bunlardan hüküm çıkarmaya çalışan diğer ve elbette küçümsenen ve beğenilmeyen kitle midir? Zira Kur'an ve sünnet ile hüküm çıkarmada Malik en üstündür o bile böyle demedi, gibi bir sonuç üretmeye müsait.
10- Ekol kavgası ise eğer bu ekol kavgasının zorlama, eksik ve hatta yanlış bir kurgu üzerinden verilmesi büyük bir zarar getirir öyle ise neden insanlara ulaştırılır? (Mezhep çatışmasını körüklemek gibi.)
11- Eğer Malik'in fetvası veya görüşü dışında hoca da kendisinde böyle bir yetki görüyorsa başkaları da görebilecektir. Konu yoruma açıktır ve insanlar yaşamaya devam etmektedir. Bu durumda Malik veya onun döneminde Numan bin Sabit fark etmez asla aşılamaz şahsiyetler olarak mı tanıtmışlardır kendilerini?
12- Kişi kutsaması İslam dünyasına faydalı bir uygulama mıdır?
13- Mesele dinin bir meselesi midir yoksa mezheplerin bir meselesi midir?
Aslında daha çok soru çıkar bu basit ve yanlış kurgudan fakat bu kadarı sanırım meselenin anlaşılmasına yetmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder